۳۰ مهر ۱۳۸۳، ۱۰:۲۷

حجت الاسلام ميرباقري: نتيجه حمد بر نعمت رمضان بهره‌مندي از بركات اين ماه است

حجت الاسلام ميرباقري كه در جمع نمازگزاران مسجد اعظم قم سخن مي‌گفت، در شرح فراز آغازين دعاي ورود به ماه رمضان با اشاره به نعمت‌هاي الهي، ‌رسيدن انسان‌ها به خدا را فلسفه اصلي آنها دانست و گفت: نتيجه حمد بر نعمت رمضان بهره‌مندي از بركات اين ماه است.

به گزارش گروه دين وانديشه خبرگزاري "مهر" به نقل از پايگاه اطلاع رساني رسا، استاد حوزه علميه قم تأكيد كرد: حمد خدا هم نعمتي است كه ما را بيشتر به خدا مي‌رساند و حمد بر نعمت از خود نعمت‌‌‌ ـ در فرهنگ اهلبيت ـ بالاتر است.

وي افزود: توفيق حمد را هم خود خدا مي‌دهد. لذا حضرت سجاد ـ ع ـ در اولين فراز دعاي ورود به ماه رمضان مي‌فرمايد: «الحمد الله الذي هدانا بحمده».

وي در تحليل مفهوم حمد گفت: حمد خداوند اين است كه انسان نعمت را از لطف خداوندي بداند و البته خدا را در اين بذل نعمات مجبور و ناچار نبيند و به عنوان مثال نگويد كه چشمه بايد بجوشد. زيرا همه چيز در گرو اراده الهي است.

حجت الاسلام ميرباقري اثر حمد را بر اساس روايات، ادراك احسان خداوند و ثمره شكر بر احسان الهي را جزاي محسنين برشمرد و اضافه كرد: انسان حامد از نعمت برخوردار مي‌شود و به نعمات بالاتر دست مي‌يابد. لذا حامد بر نعمت رمضان مي‌تواند از نعمات و بركات اين ماه بهره‌مند شده و به نعمات بالاتري كه در روايات تشريح شده است، دست يابد.

وي در ادامه براي بررسي اولويت‌ها در شكرگزاري يادآور شد كه خود حضرت سيد‌الساجدين ـ ع ـ پس از نعمت حمد، نعمت دين را حمد مي‌گويند «الحمدالله الذي هدانا لدينه» و سپس قرار گرفتن در سُبُل احسان الهي ـ كه به صراط مستقيم منتهي مي‌شوند ـ را ذكر مي‌فرمايند.

استاد حوزه علميه قم در پايان با اشاره به اين كه در اين دعا، ماه مبارك رمضان در زمره سُبُل و راههاي احسان خداوند به شمار آمده است گفت : نتيجه سلوك راه‌هاي احساس حق ـ كه فقط با منت او محقق مي‌شود ـ رضوان الهي است و رضوان بر اساس آيات و روايات قطعاً مقامي است فوق مقامات معمولي بهشت و به تعبير مرحوم علامه طباطبايي ـ ره ـ رضوان مرتبه‌اي است كه در آن خداوند از خود فرد راضي شود و نه صرفاً از اعمال وي. در اين مقام انسان حتي بهشت را هم فقط براي اين دوست دارد كه خدا بهشت را دوست دارد.

 

کد خبر 123170

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha